tisdag 16 augusti 2016

En kyligare försommar

Alltså. Vet inte om jag bara inbillar mig, men jag frös typ hela sommaren. Regn och grått, inga ordentliga värmeböljor som svepte in en i skön sommarkvällsvärme. Shorts bar jag ett par gånger, tröja hade jag alltid med mig. Men det var sommar, med färger och liv.

Jag kom ju väldigt långsamt och sent igång på min kolonitott. Kunde bara utföra lätta sysslor och allt gick oändligt långsamt. Men som tur finns där ju mycket mångårigt som börjat växa till sig och jag var glad åt i början av sommaren.

Som min underbara azalea. Skyddade den och buskblåbären intill, i full blom de också, med ordentligt nät runtomkring i vintras. Det hjälpte och i år fick hararna inte äta annat än blomlökar och hallonbuskar.
Överhuvudtaget gillar jag så mycket växtligheten kring dammen. irisarna också blommade för första gången i år, då jag delade på dem. 
Mitt succulent och lavendelland (med mycket annat i det också, heh) fortsätter vidare från dammen. 

Och deras intressanta blommor passar bra ihop med min gamla edelweiss. 
 Basilikan jag planterat intill min torrare del förvånade mig riktigt i år med dess växtkraft. Trull tackade, han älskar basilika och andra örter.

 Jag plockade hem lite buketter då och då. Han agerar utmärkt blomuppvisare vid syrenen som äntligen hade lite fler än en blomklase i år! 
 Och jag hade helt glömt bort att jag planterade studentnejlikor jag hade hittat bortirrade vid en sandväg förra sommaren. Beklagade mig för trädgårdsgrannen över att jag inte hade av de fina färgklickarna bland mina gula,som hon just hade köpt, innan jag en vecka senare plötsligt spärrade upp ögonen, där var de ju! Och de passade just så fint som jag hade sett framför mig!

 Ny för i år var denna klematis jag planterade vid dammen. Jag brukar inte få klematisen att övervintra, av någon konstig anledning, så vi hoppas denna klarar sig.

Fast denna fina var ett undagtag, för den var den första på många, många, år som valde att komma upp igen på våren, till min stora glädje! Hoppas så på att den sku välja att breda ut sig ännu mera nästa år, eller ens komma upp igen. Tycker så om klematis nämnligen! 

Minst tre av mina fina rosor dog i vintras, som tur överlevde ens denna gamla morsdagsros jag haft så länge jag kan minnas. Men den var bara en tredjedel av fjolårets storlek. 
 Men vallmon mådde fint, lite här och där de brett ut sig. Brukar ofta låta dem stå kvar de vill, eller så flyttar jag dem till min vallmorabatt (där de av någon orsak brukar vara, låga, små och klena..). I år valde jag att inte slösa energi på lite onödigare saker och löt bara vallmo breda ut sig bakom komposten där jag brukat ha också andra blommor. Det var enklast så här, och riktigt fint det också, i all enkelhet. Där får sniglarna frodas i fukten. De äter vad de äter. Har inte hjärta att mosa dem. Ibland slänger jag iväg dem en bit, men annars får de hålla sig.. De små slemmiga utan skal har jag dock nu börjat ta livet av om de är för många på samma ställe, där de stör.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)