tisdag 20 oktober 2015

Kalasförberedelser, lite naturinriktat..

De åkte iväg på lördagen Trull och hans far. I en paketbil pappan hade lånat. Bästa födispresenten tyckte den lilla, lyckliga! Han har längtat efter en paketbilstur i evigheter, så det här är stora grejjer! Destinationen var farföräldrarnas hem, där storebröderna redan var, så att jag sku kunna ordna lite släktfest i fred.
 Jag gick på storuppköp och cyklade förbi åkrarna där jag visste dessa samlades. Oh fina gäss! Vilken mäktig känsla att följa med dem!
 Stod där en lååång stund och följde med spektaklet och kacklandet, lyften och landningarna. Man ser inte det, men hela åkern är alltså full av dessa präktiga fåglar. Det här är den hösten jag gillar!
 Så cyklade jag vidare mot palstan. Plockade den sista buketten, till festbordet, krass till den lilla, bönor, sallad en gurka och den stora pumpan. Lite på åtta kilogram blev den. Jag är nöjd, fast jag hade drömt om en bjässe. Men det här var nu säkert den största jag fått hittills. Och tur nog tog jag in den nu, för hade ju inte alls följt med väderprognoserna då jag bara tänkte på bakandet och städandet, och så kom ju ordentliga köldgrader. Hade jag vetat det hade jag ju plockat en sista megabukett också!

Sen satte jag igång med fixandet av hem och gott att äta, med min naturdos fylld för kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)