lördag 13 juni 2015

Vårblommor

I år var jag extra glad över mina blommor, de som troget dyker upp, år efter år. Har kommit väldigt, väldigt, dåligt igång med jobbet som finns att göra på palstan. Jag kunde ju inte ens gå till palstan då ryggvärken var som värst. Då det lättade lite, kunde jag endå inte gräva. Men jag kunde titta på och fota mina fina blommor, tacksam.

Älskar dessa tulpaner! Varma och soliga.
 Fler med "många lager"
Tulpaner och narcisser i olika färg och form. De flesta har jag fått av mamma till våren och planterat då de blommat ut. Så dyker de upp, här och där, där jag glömt att jag valt att gräva.
Vid komposten såg det så fint ut med en blandning av vårglada. Taggiga tulpaner och papegojtulpaner. Narcisser, förgätmigej, gullvivor och dedär vita som ser så fina ut både i rabatten och buketten. Kan någon säga vad de heter? 
 Vid vinbärsbusken blommar det också. Utspridda, självsådda små penséer samlade jag ihop här.
fler gullvivor, hade tydligen delat min babyplanta nåttag, och den verkar ha gillat det, för i år blommade den ju för fullt! 
 och vinbärsbusken är full med småsmå vinbärsbörjan. Hoppas de lyckas i år, för förra året blev det ju bara en handfull, ungefär..
Narcisser hade jag som sagt i mängder. En sådan otrolig lyx att kunna göra buketter av dessa doftande skönheter! En sådan lyx att komma till ett hav av blommor!
De små tusenskönorna fick jag av en palstagranne för nåt år sedan. Glömde bort dem förra våren och ryckte upp nästan alla som ogräs. Nu har de som blev kvar som tur tagit igen sig och är så fina! 
 Min långa blombänk i vårskrud. I bakgrunden den härliga ladan som nu blivit ett stall.






1 kommentar:

  1. Oj tusenskönor vill jag också ha i min rabatt! Jättefina juh :) Tack för tipset :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)