tisdag 30 juni 2015

Pionkväll på Gardenia

Jag hade tänkt gå på pionkväll till Gardenia för någon vecka sedan. Men så visade det sig att sambon hamnade jobba då också, så det sku inte riktigt ha lyckats med båda de yngre i släptåg. Jag ville ändå gå en stund, eller måste, för jag hade beställt en pion. Äntligen! De är ju så underbara, men tar så väldigt mycket plats sedan då de trivs, så på min palsta ryms inte fler än en. Då var det bara en jag väntat på, Choral Charm. Jag gillar den lite speciellare gärgen. Visst finns det massor med helt underbara färger och former, men denna hade jag bestämt mig för! (Bilden är några år gammal, tagen just i Gardenias trädgård)

Man fick förbeställa från Pionien koti (varning för ha-begär!) och så hade de med sig en lastbil full med pioner. SÅ svårt att låta bli att ta en till, men då det också måste rymmas ätbart på palstan, måste jag bara hålla mig i skinnet.


Vädret var kallt och blåsigt. Det var inte många pioner som hade vågat öppna sina blommor än. Men jag lyssnade en stund på mannen som berättade om skötsel och hittade min moster bland publiken, för hon hade nappat på idén med sin arbetskamrat då jag berättade om kvällen.


 Syren"tunneln" doftade så gott i det fuktiga vädret!
 Så gick vi en liten sväng till Pieni taimipuoti  för att titta på möjlig födispresent av moster, hade tänkt mig fler blåbärsbuskar. Men de var så små och ynkliga så det fick bli fem sparrisbuskar istället. Helt super! Mina mådde ju bra på palstan. Men jag tänkte de behövde mer sand. Så då jag fick sand förra året tänkte jag göra om hela rabatten. Och alla dog. Vad lär vi oss av detta?! Fixa inte sådant som fungerar! Som tur märkte jag att en liten modig planta ändå hade överlevt, så nu hart jag då sex. Hoppas på god och bra skörd om några år! Under tiden njuter jag av de sagolikt fina, sköra, växterna som svajar i vinden.

Då föreläsaren slutade prata gick jag omkring och tittade lite i den fina trädgården. Här är så fint!
 Min lilla sprang omkring på den "japanska sidan" medan jag fotade lite blommor.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)