onsdag 18 februari 2015

Nystart

Ja, de ville behålla de stora, algätande honfiskarna, barnen alltså. Ja till och med sambon höll för dem! Han som inte visat sig bry sig hittills. Så det blev att leta nytt boende till dem. Och det råkade sig att akvariet låg närmare än jag trott. Promenerade för att se på den, en dag efter jobbet, och samma kväll hämtade hon och hennes vän det hem till oss för en billig peng. Så var det då att vänta på att få det gamla sålt, med ännu ett akvarium i vår lilla lägenhet.

Som tur gick det då fortare än jag hoppats, då det fick åka iväg så billigt. Så var det dags att möblera om, efter en liten stund av mera golutrymme än vanligt.. Mitt "altare", skänken med det mindre akvariet på, fick flytta på det gamla akvariumets plats, och denna 200 liters kom då istället för skänken, invid soffan. Tror och hoppas att det sku vara det säkraste stället. Vi får se. Heh.
 I badrummet hade vi reservakvariet med två fiskar i. Pumpar, rötter mm. hölls igång och i blöt så inte de goda bakterierna skulle dö medan jag fixade resten färdigt.
 Och så tvättade jag sand. Hemskt mycket dyr sand. För jag ville ha mörk sand denna gång, då jag hört så mycket gott om sandbotten. Har ju alltid haft ett sådantdär blandmaterial (sand/grus/svart/vitt)  innan. Så nu tvättade jag, sköljde och sköljde och aldrig tog dammandet slut.
 Fyllde endå på till sist. Placerade ut grenar och växter, lät dammet lägga sig, och släppte ut Elkku och Bilbo i deras nya hem.
 den fina hologrambakgrunden visade sig vara värdelös med vatten i akvariet, så redan någon dag senare tömde jag ur största delen av vattnet och bytte sida på bakgrunden (presentpapper från Tiger).

Då hade jag redan märkt att detta med fin sand och dessa damer med stora stjärtfenor inte alls passar ihop! Sanden yr och vattnet blir grumligt. Albinofiskarna är gråa av sand och växterna flyter omkring om morgnarna. Buhuuu!

Men, så hade jag ju sparat ett ämbare av den gamla blandningen, och hällde bara på de ställen där dessa bjässar bajsar det de gnagt av mangovreträdet.. Tungt alltså. Nu kan man "dammsuga " med slangen på dessa ställen. Tror det blir lättare så! Inte ser det ens alltför illa ut, tycker jag. Men får se. Detta är en ständig process, liksom trädgårdar.

På bilden ser du ett par av de nya invånarna också, som jag ju måste fylla guldfisktomrumet med. Hih.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)