onsdag 18 februari 2015

De nyaste invånarna

För ja, nåt måste ju tomrummet i akvariet fyllas med. De två algätande honorna ligger ju mest och sover om dagarna.. Det tokiga är att den enas favoritplats är just vid ett sådantdär hål på trädet, vi skämtar att det är som en toalett.
Läste och hade mig, och spenderade flera timmar kollandes i djurbutiker. Så flyttade jag nu åtminstone till att börja med "Ottona" (Otocinclus vittatus) från det mindre akvariet, Meningen var ju först att de alla sku in här, men är inte helt säker än.. Åtminstone tetrorna fick jag omöjligt fast bland växterna då jag jagade dem en kväll..
 Tycker de är söta små. De svävar liksom på underlaget då de är stilla, och är annors rätt aktiva, men inte hysteriska.. Gillar gurka och äter annors mest alger de också.
Fällde ner en stor del av räkorna också. 
 Näst i tur att släppas fri var Kuhliålarna ( Pangio kuhlii), sex stycken.
De gömmer sig ännu mest, men då och då svansar någon förbi glaset. Så söta! 

Näst i tur var de blåa små tetrorna, likadana som i "räkakvariet". De är lugna och små, vill hålla det stillsamt denna gång, så man liksom lite mediterar då man följer med livet innanför glaset. Så små och snabba att man inte får riktigt bra bilder på dem än, då de ännu mest simmar vid det bakre glaset, men fina är de så också! Jag köpte också några nya växter då de just fått in nya.. Bara de sku ta lite växtspurt nu!
Så var det dessas tur. Fjärilsciklider (Mikrogeophagus ramirezi), två i "vanlig" färg (nertill på bilden) och så dessa två "Electric blue" (där högre upp på bilden då). Hade först tänkt lämna dessa blå i butiken, men är nu jätteglad att jag valde att ta fyra! De syns ju knappt endå då det finns en hel del utrymme att simma på då  man är sådär liten. 
 Här är de två små i "vanlig" färg. Helt underbara de också, då man sitter och tittar noga på dem!


Älvan mina vänner hämtat från Berlin, sitter och vakar uppe vid akvariets kant, där rumsväxterna suger åt sig av akvarievattnet.
Ja och sorry nu, det har blivit en hel del om vatten och fiskar nu på sistone, men det är nu mest det jag gjort på sistone. Sjuka har vi varit, och trötta. Så detta ger ljus och glädje och nåt att pyssla med inomhus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)