torsdag 1 januari 2015

Julpyssel

Gillar hemgjort till julen. Om man bara sku inspiration och frid att pyssla lite tidigare om hösten så sku det vara ännu trevligare.Må så vara att vissa får handavtryck av de små händerna varje år, men själv sku jag bli glad över dem. Tänkte just att jag då sambons blusar slitits sönder, nog klipper ut avtrycken och spar dem.

Att jag var såpass sjuk nu innan och efter jul harmade mest för att jag för första gången på evigheter inte klarade av att åka in till stan på julmarknader. Älskar att strosa omkring och kolla på andras pyssel, hur dyra de än är så brukar det kännas mycket bättre att köpa hantverk, och ge bort till dem man älskar.

Mina två "pojkkusiner" som också är Trulls faddrar fick bilder på ungen. Den enas hem går ganska långt i vitt, så tänkte att en svartvit bild kunde passa in. Hade träfärgade ramar hemma som jag just köpt med tanken att måla om dem, och nu var det då dags. Kan säga att det kunde ha varit lättare att bara köpa en färdig vit ram. Försökte måla med färg jag hade hemma, och nu är kökslavoaren säkert för evigt vit. Det var kanske inte riktigt hobbyfärg om vi säger så.. Så tänkte jag mig söta fingeravtryck men färgen var lite tjock. Men det fick duga. Tycker de blev rätt söta!

 Sambon fick glittriga handavtryck. Har inte använt av denna sorts färg förr, får se om det håller i tvätten. Hoppas! Blev så sur då de slutade sälja av världens bästa 3Dfärg, och så slutade ju hela Tiimari.
 Inte pyssel i sig, men omtanke. Den sjuåriga sonen fick (äntligen!) en begagnad telefon sambon fixat fram, hemnyckel och så passande fodral och nyckelmaskot. Han har varit så sur ibland efter skolan då han varit tvungen att ännu orka gå via butiken då inte han kommit in ifall storebror inte varit hemma. Nu ska han kunna komma in då han har lust. Kan säga att han blev nöjd. Sa att vi hade lite samarbete med julgubben, för inte ens han kan bara sådär trolla fram hemnycklar till folk, det sku inte vara säkert.. Hih.
 Pappa fick en sådanhär liknande stor mugg med Tripps handavtryck då han var mindre. Han dricker alltid café au lait om morgonen och gillar stora muggar. Nu i somras hade dock muggen fallit ner på hans stengolv i köket och sagt upp kontraktet. Han var ledsen. Så det måste ju fixas! Hittade fina, stora koppar i Indiska och köpte denna ljusblå och så en röd som vi då gjorde en likadan av till sambons syster som gillar att drick té (och som då kanske uppskattar brorssonens avtryck).
 Älskar att paketera. Eller känner ibland kanske lite stress för att jag så gillar fina paket att jag inte gillar att packa halvhjärtat. Det ska vara julmusik och hela faderullan, i nattens mörker då de fina sover. Detta hade jag kvar från ifjol, det blev enkla, snygga, kort av att klippa ut av de fina hjortarna.
 Den minsta fick de flesta av hans paket invirade i sådanthär. Det var ju helt perfekt för den lilla Blixtenfantasten, paketkorten sparades också till honom! Jag tror han uppskattade det!!
 I år hittade jag det snyggaste pappret. Plommonfärgat med guld och gnistrande "stenar". SÅ fint! Det fick ett enkelt guldsnöre för att komma till sin rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)