onsdag 7 januari 2015

En utfärd till mormor

Den andra fyller min mormor år. Hon har inte varit så förtjust i stora fester på sistone, så har inte hälsat på hemma hos henne på länge. Men nu tänkte jag det vore roligt att hälsa på henne med barnen. Så förra fredagen, medan sambon var på jobb, tog jag de två yngre och åkte iväg i ösregnet. Det tog länge. En timme åt båda hållen, med bussbyten och alltihop. Men det var det värt! Tycker det är lite synd att inte pojkarna haft minnen från hennes hem, vi har mest hälsat på på sommarstugan där pojkarna har kunna springa av sig ute på den stora gården.

Men nu var vi här! Kändes bra att se dem leka på samma golytor man lekt på själv. Här finns det gott om utrymme för sådant! Men nu var det så länge sedan barn lekte här, att vi tog det säkra för det osäkra och packade med oss några av de käraste just nu. Så satt de där länge, lugnt och snällt.
 Vi blev bjudna på gott. Var så stolt över min stora som satt där och åt bakelse med kniv och gaffel i sin nya skjorta. Rosorna (med glitter på!) hittade vi (som tur) på vägen. Ville ju inte komma tomhänt fast jag antar hos blev gladare över de unga gästerna än blommorna.
 Så stannade vi någon timme, innan farten kring bostaden blev så hög att jag var rädd att de stora vaserna snart sku börja trilla i kurvorna.. Så vi gick medan allt ännu var bra. Hade ju dessutom Tripp ensam där hemma. Denna gran är förresten också från Ingå, och mina föräldrars landsställe.
 På vägen hem måste vi byta buss. Bestämde mig redan tidigt att ta på Annis tips och ta en liten omsväng till Stockmanns julfönster. Hade ju inte kunnat föra in pojkarna till stan kring jul då vi var så sjuka hela tiden.
Men nu fick vi då förundras. Du ser dedär paketena där på fönstret?! Vid varje paket satt en liten sensor och en liten text där det stod tex. Vagnen. Då man viftade framför paketet där det stod "vagnen" så började vagnen i fönstret att röra på sig!! Gaska häftigt tycker jag! Att vi är såhär långt med julfönster också! Och visst var det ju helt jättefint igen!
 Alla yttepytte detaljer.
Alla söta idéer. Som skrämmande plancher av köttätare på väggen i växtätarnas rum.
 Men detta imponerade nog kanske mest Trapp. Ett helt fönster fullt av LEGO!

 Där samsades Chimas lavasprutande vulkan, Simsons familj och de rosa Friendshusen. Tåg och polisstationer och fina flygplan som for runt i luften. Jag var nog imponerad!

 Stackars Tripp ringde ju och var lite ledsen och uttråkad. Men vill man inte så vill man inte. Var dock jättenöjd med presenten vi kom hem med. En ny batikblus från Indian bazaar. Där hade jag inte varit in på många, många, år. De har ju så mycket fint. men också sjukt dyrt!

Då vi kom hem avslutades ännu kvällen med filmkväll. Frozen, för pojkarna fick biljetter till Disney on ice till julen, och ska nu peppa dem med filmer som hör till temat, tror jag bestämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)