söndag 12 oktober 2014

Bokbussen och höstfärger

Jag har ju skrivit om det förr också. Hur de två yngre älskar att gå till barnens biblioteksbuss, men att vi alltid är på jobb, dagis och skola då den kommer redan 15.35. Jättetråkigt. 
Men nu i måndags hade min älskade fyraårings fyraårssamtal på dagis (mitt första sådana förresten, de två andra har ju varit hemmabarn ännu i den åldern) redan klockan två. Eftersom vi var effektiva och hade samtalet över redan på en halvtimme (hörde att kollegan hade suttit på ett liknande, visserligen för hennes tvillingar, men endå, i närmare två timmar!) så hann vi nu både efter Trapp och till busshållplatsen i tid! Vi fick tom. stå ett par minuter och vänta på att den färgglada bussen kurvade in på gränden. 
Hänfördes av de färggranna träden! 
 Så kurvade, den gamla, bussen in på sin palts! De flesta barnen trodde ju att det var en ny buss, och Trapp ville inte alls tro på mig då jag visade hur färger ställvis slitits bort. Den nya bussen (ja såklart frågade pratglada jag) var tydligen i Frankfurt och representerade Finland på bokmässan. Ganska fint, och bokbussar är nog nåt man kan vara stolt och glad över att de finns! Vilken vardagslyx och glädje!
 Vi lånade än en gång famnen full, med Trapps egna kort! Så måste jag be barnen stanna och vänta så jag hann ta lite bilder på de underbara höstfärgerna längs med vägen..




 Och då vi kom hem passade jag ännu på att ta en höstbild av balkongen. Inga ljung här ännu precis. Tomaterna håller ännu på och växer..
 Så började jag torka kantarellerna jag hittade bakom huset på jobbet en dag. Ganska tokigt på nåt sätt då man inte hunnit ut i skogen på hela hösten, och så bara står de där och lyser utanför staketet på dagisgården..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)