söndag 21 september 2014

Dimmiga dagar

Det var mycket dimma dåförra veckan. Den lägger sig lätt här över ängar och åkrar, havet ligger ju nära och tycker ängarna här intill ligger rätt lågt, som i en stor grop.

Min bytesbusshålplatsvy var lite suddig onsdagen den 10.. Denna dag fick jag förresten igen jobba med de små. Är så glad över att de har tagit emot mig jättefint, med sådär små är det ju inte alltid säkert vad de tycker om en.. Det är ju nog dem jag allra hellst sku jobba med, men då armarna är så sjuka att jag inte kan. Borde nog ta itu med saken snart, har gått omkring med hemsk värk nu i två år, vid julen..
 Då jag kom efter Trapp den eftermiddagen brast jag i gråt. Trött som en trasa, med huvudvärk för andra dagen i rad, hade just genomlidigt dagen med äran i behåll och längtade hem till soffan.
Vad ser jag när han kommer emot mig?! Jo glasögonbågen sticker ut från huvudet! Han hade fallit i bussen som förde dem till simningen, så de böjts, och så hade han ännu fått ont i ögat. Tycker någon sku ha kunnat skicka fast ett meddelande om det.. Han var ju olycklig, och hade ont, och jag.. nå ja som sagt brast jag då ut i gråt. Vi sku vara tvungna att åka till Itis och fixa dem, via hemmet föra att hämta kärran åt den trötta Trull.. Hohhoh.

Fick hålla honom i handen då vi gick, han ser ju så jättejätte dåligt utan glasögonen som inte hölls på. Men han var endå på gott humör och lekte nånslags lavaskalbagge?!
 Jag är alltid så rädd när nåt händer dessa. De är så sjukt dyra, och så då det att utan dem så SER han ju inget! Och det tar ju flera veckor att få ett par nya fixade. Skolan har ju inget ansvar (IDIOTISKT!) och hans sjukförsäkring har också stiligt inget med saken att göra, så det blir då tre-fyrahundra från oss om det behövs nya. Han har så dålig syn att glasen nämnligen behöver slipas många gånger så de inte är för tjocka för hans pikulilla näsa.. Nu hade de ju böjts uppåt vid linsen och var orolig för om de skulle få dem tillbakaböjda utan att metallen sku ge efter där..

 Men som TUR fick de det! de känner ju redan igen oss i butiken vi gått till sedan han var tre..

Efteråt gick vi för att äta till mäccen och så shoppade vi lite nytt. Mössor åt de två och så fick Trapp ett apr blusar han blev förtjust i. Ännu till med A som i hans namn!

 Så som tur blev det en riktigt trevlig kväll till sist, fast jag varit rädd för det värsta..
 Följande morgon såg man knappt nåt ens från balkongen på morgonen..
 På eftemiddagen hittade jag en son i en grop.
Här blev jag sur på eftermiddagsverksamhetens ledare.. Det var fyra barn i och kring gropen då jag kom, där halvfemtiden. Sa att alla sku ta några leksaker och föra dem till lådan. Nå några bar iväg med vissa gick tomhänta, och föräldrarna som endå hört vad jag bett barnen göra sade inget! Jag bad ett barn på nytt och hen svarade "Hördu, jag har faktiskt lite småskyndsamt nu". Blev paff. Svarade att jag faktiskt också hade lite småskyndsamt, att dagiset vi ännu sku till efter Trapps lillabror höll på att stänga.. Men nej, hen städade alltså inte. Då jag och Trapp städat mycket mer än alla andra hade de ännu mage att ropa efter oss att "Den som blir sist och leka får sen städa upp efter sig!" Då blev jag riktigt ilsken och sa att vi nog städat vårt nu och tänker gå! Trapp var ju olycklig och hade velat göra ledaren till lags, men jag ville bara efter min minsta parvel. Den som blir sist behöver verkligen INTE städa upp allt, i synnerhet inte om han blir där sist för att han är hjälpsam och städar! Håll bättre koll på eleverna, gott folk!
 På kvällen gick Trull och jag till palstan för att plocka bönor till middagen. Beundrade min Dahlia!
 och han smaskade i sig örter och annat. Persilja har han fattat riktigt tycke för!
 och var så nöjd över att få hjälpa till att dra upp lite morötter.
 Så började dimman igen lägga sig över ängarna, efter en så varm och solig dag. Då vi cyklade iväg kände man riktigt dimman mot huden, som småsmå vattendroppar.. Konstigt väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)