söndag 10 augusti 2014

Naturdagen

Tisdag blev en riktig naturupplevelsedag..

Började med att skrämma den stackars lilla fågelmamman som värmde sina ägg.
 Den har ju hittat tuffaste boplatsen, ever! Pappas "hall of fame" där han satt upp de största gäddhuvuden han fått..
 Så märkte jag snoken som trivdes vid vedlidret. Vi satt och spanade efter den länge med naturvännen Trapp, men hans kära lillebror var inte precis tyst och stilla så det blev inte för honom att se den, fast jag tyvärr själv såg hur den slingrade förbi bakom ett par stövlar där inne.. Urk.
En stund senare bångade vi dock den med mamma medan den pysslade inuti gräsklipparens hus. Och inte bara på marken. Den slingrade sig uppför en trimmerstång upp på en hylla..
 och ner igen. Inte så skoj att inse att man faktiskt kan möta på ormar vid taknivå också..
 På kvällen satt vi på bryggan och talade högljutt med barnen. Plötsligt såg jag nåt jag först inte fattade vad det var.. Så insåg jag att det var en mink! Som stannade och kollade på oss, till synes helt orädd! Så fortsatte den vidare medan jag harmades över att jag inte haft kameran med på bryggan. Tänkte att jag förbereder mig, om den sku råka komma tillbaka! Och sidu, en stund senare gjorde den ju just det!!
Så fick jag också ringa efter mamma för att komma och kolla på fisken jag fick på metspö! En härligt mjuk och slemmig fisk som senare visade sig vara en sutare. Den fick fortsätta sin färd då vi kollat den en stund.
 Då vi ätit middag lämnade vi Trull med Tripp i stugan och gick ner till bryggan för att fiska med Trapp som blev lite ledsen då jag fick en större fisk än han.. Så underbart lugnt och fint och mysigt att sitta där med bara honom!
 och han fick ju plötsligt en så stor abborre att jag fick hjälpa honom att dra upp den! En stolt unge fick sedan titta på medan jag för första gången i mitt liv brutalt mördade stora fiskar och skar upp dem. Urk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)