lördag 16 augusti 2014

Balkongen och lite skörd

Städade undan en hel sommar av lek och nerfallna blomblad från balkongen. De små kräken angrep igen mina blommor och har flitigt fått bespruta och slänga bort döda, förut så fina, blommor. Det gjorde att golvet såg lite sorligt ut efter en tid..
 Hela det ena "trädet" fick jag ge upp med då inte ens flitigt besprutande med riktiga gifter hjälpte..
Medan den lilla busken från förra året som jag lyckades få att övervintra i köksfönstret (HURRA!!) nu blommar så väldigt fint! Oj vad glad jag är! Dessutom beskar jag det i våras ett par gånger och fick de bortklippta delarna att rota sig, så nu har jag flera små blommande buskar. Hoppas innerligt jag sku få någon av dem att övervintra igen, de brukar ju inte vara helt billiga, och så är det ju själva glädjen i att lyckas också!
 Men nu får det se ut såhär tills det blir lite svalare och jag vågar ta nya blommor (de små kräken brukar lugna ner sig mot kallare tider..). Till höger i den blå krukan på hyllan ser ni mitt citrongräs som också är från förra året och övervintrade inne, det är första gången man på riktigt kunnat använda av det, att stjälkarna blivit tillräkligt tjocka att använda av i matlagningen. Och snyggt är det ju, säkert högre än Trull!

 Rosen blommar på nytt och marktäckaren jag tog från palstan i våras har vuxit ner till golvet nu. Gillar då det blir flera nivåer på lådan..
Och skörden då. Ja nu har man kunnat börja dra upp av morötterna det finns så mycket av, i olika färger. Stora buketter med blommor då man vill, sallad så mycket man orkar äta, örter och krassblommorna som är Trapps och Trulls favoriter. Tycker det är roligt att Trull i synnerhet är helt tokig i dem, han kan äta upp en hel bukett i ett nafs om han får.. Men så började han också smakportioner med att äta krassblommor direkt från busken bredvid filten då han var baby. Hoppas innerligt det håller i sig då de blir äldre också, deras kärlek för grön, färsk mat. De gillar ju mer rått än tillrätt i många fall.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)