fredag 15 augusti 2014

Att ta ut det sista ur sommaren..

Den fjärde Augusti började jag alltså jobba igen. På samma härliga dagis där jag jobbade också största delen av förra terminen. Att gå tillbaka till jobbet är nog aldrig någon glädje för mig, tror jag, men om man måste jobba, är nog detta ett av de bästa ställena! Nu fick jag också träffa min nya kollega, som kämpade mot canser förra året och därför var borta.. Så var också flera av de som sku bli förskoleelever i höst på plats, vilket var roligt, fast lite stökigt då också några av de nya, mindre barnen hade kommit upp till "stora sidan". 

På måndag då jag kom hem från jobbet gick jag via butiken för att köpa lite pastejer, så packade jag ner våra strandsaker och åkte iväg till Hertonäs strand med de två små vattendjuren. Köpte lösglass och njöt av värmen. 

Då jag gick för att vattna till palstan på kvällen, märkte jag att gurkorna hade börjat växa till sig, äntligen! 
 Följande dag var det tidig väckning, jag sku ta hand om dagisens öppning, klockan sju. Huhhuh. Blev dessutom väldigt osäker i bussen på vägen dit. Vad var nu koden igen?! Men som tur kom den från bakhuvudet och jag behövde inte skämma ut mig..
Det bästa med sjuans morgnar är att man får gå hem "tidigare" och alltså hinner med att ta sig till stranden lite tidigare. Så åkte igen hem efter de yngre och också pappan denna gång, för jag behövde vila ögonen ens en liten stund..

Och de njöt. Och jag njöt.
 Gillar hur den lilla så snällt hjälper sin far att träna. En liten nöjd apa som klänger sig fast som extra tyngd. O visst har han en stark appappa också som faktist orkar lyfta honom såhär.
 Vattnet var varmt, och jag kunde inte komma på nåt bättre ställe att spendera kvällen på! Inte ens dödstrött!
 Men oj så man fick locka, hota och muta för att få hem dem i den sköna sommarkvällen. De behövde ju inte vara på jobb elva timmar senare (då vi ännu först försökte få dem hemåt..). "Bara ett sista varv, snääälla".

 Och samma sak följande dag. Tidig morgon, jobba, simma.

Bygga angrybirdsborgar och njuta..
 Och tredje dagen glass i rad. Men så hade vi nog levt väldigt sparsamt hela sommaren också!! Vi fick också ha med oss ett nytt flytdjur då den lilla fina båten fick hål dagen innan. Som tur hade vi en sådanhär fin drake också sedan fyra år tillbaka. Knöt ett band kring halsen på den, satte puffarmarna på Trull och kunde så simma fram och tillbaka en stund, liksom på riktigt medan Trapp underhöll sig själv med sina sandvärldar. Roligt med att få ta lite fler simtag i gången och samtidigt lyssna på allt den lilla pratkvarnen i draken hade att berätta.
 Det gick igen inte så fort att gå hemåt. Men kände mig som en duktig mamma då jag vågade låta dem balansera på muren så länge den följde den långa vägsträckan till bussen. Svalde mina "försiktigt" och lät dem våga. Det gjorde ju dem så glada!
 På kvällen var vi ännu på ett riktigt kvällsäventyr. Behövde gå och vattna och tänkte att jag kan ta någon med. Till sist kom både sambon och de mindre med och vi traskade iväg sent på kvällen. Egentligen var det för att Trapp sku få se och dofta på hans fina födisros som ju blommar igen, men de kollade ju på annat också och såg äntligen grodorna som ju brukar komma fram i skymningen. de var nöjda! Brukar ju prata om dem och visa bilder, men de har bara sätt dem någon gång, de gömmer ju sig på dagarna..

Extra spännande blev det då det lade sig en tjock dimma över ängarna och månen lyste stor på himlen.

Så var det slut på strandsäsongen, tyvärr.. Hade tänkt att vi sku ha ett skönt veckoslut på stranden, men så insjuknade den lilla och det blev aldrig av.. Som tur fick de ännu ett par gånger doppa sig i parkens bassäng med pappan på dagarna, innan också den tömdes inför skolstarten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)