onsdag 14 maj 2014

En damm

Ett av årets viktiga jobb på palstan var att bygga om dammen jag haft där enda sedan början. Nu läckte den tydligt från övre kanten förra sommaren, och i våras var den nästan tom. Satte igång en kväll efter att svärföräldrarna varit på besök. Fick jobba emot klockan och mörkret som närmade sig.

Drog ut alla gamla pressun jag haft där som botten. Hittade inga grodor denna gång. Blev bara väldigt smutsig och gyttjig.
 Fick se årets första varmluftsballong segla över åkrarna. Ja eller de har väl säkert seglat där men jag har inte själv jobbat på palstan. Nu blev jag nästan lite orolig då jag såg ballongen sväva så lågt ovanför marken, mellan alla höghus nära oss.. Som tur lyfte den en stund senare och åkte vidare.
Nog är de rätt mäktiga, varmluftballongerna. Men själv skulle jag nog inte njuta av färden, misstänker jag.

Då jag blev färdig var det redan mörkt. Pumpen intill oss gick nämnligen sönder, inget vatten kom. Så jag fick släpa vatten från intill ladan, långa vägar, jag som inte borde bära nåt så mina armar sku kunna bli smärtfria igen. Nu bar jag då hundraförtio liter långa vägar.

Men jag var nöjd! Nu har grodorna ett ställe att hänga på i somras igen! 
Och i dagsljus kom det att bli att se ut såhär. Inte är det ju gjort alltför noggrant och lite bråttom hade jag för att kunna se nåt då jag placerade stenar, men bättre än förra året åtminstone!

 Harmar bara att jag i mörkret missat en växt jag gillade så mycket. Nu finns inte den längre.. Suck. Om du vet vad den heter får du gärna berätta, eller om du tex. vet var man kan få av den (denna är från en ö..)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)