söndag 20 april 2014

Kalas i Borgå

Först blev jag lite besviken, då jag hörde att Trapp var bjuden på kalas- till Borgå.. Vi har ju ingen bil och buss börjar man nu inte åka dit.. Har inte heller själv varit till Borgå, jaa-a, säkert inte efter att jag var tonåring. Dessutom blir Trapp väldigt lätt åksjuk.
Men. Frågade mamma om hon sku hinna ta en paus i flyttpackandet och göra en roadtrip med oss. Och ja, det ville hon gärna hjälpa till med. Så en lördag morgon åkte vi glada i hågen iväg på äventyr.

Hologrampaketpapper och ett av Trapps fina kort. Vi klippte ut en bit från en trashpackslåda vi hade hemma och fick ett kort som passade med innehållet i paketet.
 Kalaset hölls på konstskolan och efter en liten rundtur och moikkande på vänner fick de sätta sig till bords i det ljusa,fina,rummet med många bord och tillräkligt många stolar för hela förskolan och några till. Vilken lyx!
 Det brukar tydligen hållas eftis i utrymmet och wow, vilket ställe det var! Sådär många fatboys att ligga i efter skoldagen. Härligt!
 Konst i alla former och storlekar, sååå fint!! Jag blev ju helt till mig vart jag än tittade.
 Mitt i stora salen hade de dukat fram för karkkitektur. De sku alltså få bygga eget av kex och godis.. Märk det underbara skumgummiträdet i hörnet! Vilken idé! I Helsingfors hade dock gråa typer kommit och förbjudit (åtminstone dagis) att ha nåt sådant kan jag tänka mig..
 Här fanns karkkitekturens ingredienser.
 och när mamma och jag lämnade festen för en stund hade hela gänget samlas för att lyssna på instruktioner.
 Det var en solig men KALL dag. Mor min höll på att frysa ihjäl då vi gick omkring en stund för att söka ett ställe att äta nåt litet på, så ville inte tvinga henne att gå längre vägar för att hitta fina platser att ta bilder på. Detta var alltså enda bilden jag tog utifrån. Och gubben ville inte flytta på sig. Fint var där ju, fast vi inte gick långt. Och till slut hittade vi ett litet café där vi stannade och åt smörgås för att orka några timmar till.
 Då vi kom tillbaka hade de byggt sina grejs. Aamos hade byggt en robot. Han hade helt tydligt följt reglerna, bygg så att du orkar äta upp ditt verk! Sötnos.
 Tyckte detta var en ljuvlig idé! Sen fick man ta hem sina alster som doggybag.
 Utanför toaletten i övre våningen hittade jag denna fina hörna.
 Festprissen och prinsessan han genast på hösten fattade tycke för. Och golvutrymme, underbart trägolvutrymme! Jordgubbstältet pak i hörnet var en super idé den också, hulahularing upptill och ett par ihopsatta nertill för att hålla tyget på plats. Enkelt och ett så mysigt "lästält" för eftisbarnen.
 Underbara,gamla, möbler och spår av konst här och där som sagt.
 Här hade gästerna tex. blivit bjudna på hotdogs i den lilla kiosken.
Alla de små gästerna hade också fått pyssla fina smycken. De hade ritat på ett större "plaspapper" och då det sattes i ugnen krymte det och blev lite tjockare, som ett smycke. Vi har gjort magneter till julklapp nåt år i samma material, jättelätt och roligt! Detta var Trapps typ. Det är alltså inte en nalle fast det lite liknar en, han blev väldigt sårad då hans pappa trodde det var en.. Ett fint minne från kalaset, tycker jag!


Hade gärna stannat ännu längre och sugit in allt och tagit lite bättre bilder. Men det kom kanske endå fram, redan här, att jag nog var nöjd att vi åkte lite längre för att vara med på denna bjudning. Vilket härligt, härligt ställe!! Förvånadsvärt många från förskolan hade faktiskt kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)