torsdag 1 augusti 2013

Torsdag, blommor och skörd

För en vecka sedan.

Pockade bär. Det kom en hel del hallon i år. Men buskarna har fått nåt fel nu. Vet inte om de några vildhallonbuskarna jag i tiderna planterade faktsikt har spridit sig så konstigt lite överallt bland de ädlare eller om det är torkan och någon sjukdom som gjort att de är så små och skrumpna i år. Många buskar har torkat ihop och helt dött, trots att jag vattnat dem. Tidigare år han många grannars buskar gått samma öde till mötes.. Något djur kanske?! Tråkigt hur som hellst. Jag vill ju ha så mycket bär att barnen kan be sina vänner komma och plundra buskarna med dem. Vardagslyx i stan.

Var lite "rasistisk" med de svarta bären och har gjort så att jag noga plockar bort bara de största. De smakar ju bäst! Var glad då jag märkte att den minsta äter av dem med glädje. Men vad ska jag hitta på med resten? Har ni några bra förslag som kunde duga också till lite mer kräsna barn? (och har du en gammal men fungerande frysbox du vill bli av med?) Blir galen på vår lilla frys, inte ryms ju skörden in där! :(

 Denna klättrande lilla blomma tycker jag är så söt och speciell!
 och Doroteablomman blommar äntligen! De är så ljuvliga! Fast lite synd att de bara är uppe i solen.. Och att hararna älskar dem så mycket! Över hälften av de planterade blev än en gång uppätna i år, så på andra sidan gången är bara snaggade blad kvar.
 Den stora Dahlian höll på att veckla ut sina vackra blomblad. Det blev en riktig jätteblomma!
 och på kvällen var ängen insvept i dimma. Så fint och lite kusligt att cykla hem i den fuktiga luften.
 med korgen fylld med jättestora mangoldblad. Tycker de är så vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)