torsdag 29 augusti 2013

Lördag

Välkommen efter en tröttsam vecka. Vi tog det lugnt, jag skötte om vattenvärldarna och jag belönade mig själv med en utfärd till palstan medan de andra såg på film.

Den fina räkvärlden som tampas med algproblem. SÅ störande då det varit så fint hittills. Nu är nåt på tok i balansen och papegojbladen (ja, fri översättning från finskan..) smälter och olika sorters alger härjar fast jag verkligen gjort mitt bästa. Väldigt ledsamt och lite stressande. Funderar på att byta tillbaka till vanlig belysning istället för den starka om det sku hjälpa.
 Och Jaffa stackarn. Den har betett sig konstigt på sistone. Sväljer luftbubblor från ytan ochn ligger på bottnet i gömman. På sistone har den nästan bara simmat för att äta, och magen är röd.. Fyra år har den snart bott här..
 Lite vått och grått på palstan. Men det gjorde inget, har ju kurabyxor.
Lavendeln blommar för andra gången, så fin så! Och den till vänster växer ju så det knakar!
 Dammen från ett annat håll än jag brukar visa. Oregano,mint och backtimjam blommar i liknande toner.
 och böngången lyckades fint i år! Fick ju så på nytt då ena påsen inte grodde, men de hann endå bra! På gången växer den enda pumpan som behagat börja växa. Liten är den ju dessutom. Har inte lyckats ordentigt med dem på flera år. Vet inte vad jag gör fel. Kanske jag nästa år provar på att sätta den riktigt in i komposten. Nu göder jag nog den efter bästa förmåga, men tydligen räcker det inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)