söndag 21 juli 2013

Skörd och lysmaskar

Ja, försvann ju lite här emellan, om nu någon märkte det såhär mitt i sommaren. Tog en tur till Ingå, till föräldrarnas stuga, men innan jag hittat nåt nytt utrymme på våra överfulla hårddiskar får jag inte mitt fyllda minneskort tömt, så vi backar lite här emellan och går igenom lite äldre bilder.


Den 13 Juli hade den fina liljan slagit ut. Men jag hade totalt glömt bort att jag planterat en orange, den vackra ljusröda som doftade så gott förra året kom inte upp i år. Underligt. Måste jaga fram en ny till nästa år, för denna doftar inte fast den är fin.
 Blodamaranterna blev lika små i år igen. Fattar inte. De är mycket större än Trull på balkongen, men blommar inte. Här blommar de men är pyttesmå. Tror det blåser för hårt helt enkelt. Synd.
 Dessa söta, vilda, gillar jag! Tycker om att man måste böja sig ner för att kolla efter detaljer.
 Plötsligt dök det upp ett par gurkörtväxter i min pumprabatt. Minns verkligen inte att jag sku ha sått dem där, tycker inte ens jag haft frön någonsin. Men glad blev jag, för de är ju så fina!
 På kvällen då jag gick mot skogen såg jag nåt litet,litet, lysande där i mörkret. En liten lysmask! Det var länge sedan jag såg en sådan senast!
 Följande dag borde vi ju ha firat lite, det var ju liksom Frankrikets nationaldag och allt. Men det blev nog lite annorlunda firande i år (inte för att vi nu andra år heller firat om inte jag varit med mina föräldrar eller på ambassaden) då hallonsäsongen äntligen kom igång med mera mogna, röda, godsaker! MUMS!
 och den sista liljan sträckte ut sina blomblad i solen.
 Denna typ var inte så noga. Mogna eller inte, han äter dem alla. Kolla dillen förresten. Det var nog första året den lyckades så bra. Tror den gillar lite skugga och skydd,som den får bakom svartvinbärsbusken. Det är så stekande sol hela dagen här på åkern att den brukat gulna och se sorlig ut tidigare år. Nu har den vuxit ännu mer sedan bilden togs!
 Första zuccinin blev färdig för att skördas. Nu måste jag hitta på nåt att göra med alla som plötsligt blivit stora och färdiga efter att många skrumpnade ihop och blev bruna i början, som ni ser på de jag knipsat bort.
 Några gula hallon fick de små också smaka på. De är fina. Men nog tycker jag de röda är godare!
 Det var en varm dag och det blev blöta vattenlekar. Tillsammans faktiskt, för en stund! I bunken jag tvättat och fyllt natten innan. SÅ onödigt igen..

 Blomrabatten blir frodigare och finare varje dag. Jag njuter.
 och de njuter av att det äntligen är nåt att göra (äta) på palstan.
 Det blev riktigt hallon och smultronfest.
 och lite mellanmål den sköna kvällen. Gillar vår lilla matplats, lite undangömda för folk som går förbi några meter längre bort,  inne bland växtligheten.
 Gick hem och förevisade vår vagn för ett ungt par som var intresserade. Hoppas verkligen de köper paketet, så kommer vi iväg till Borgbacken. De små vildingarna betedde sig uselt och svettet rann på denna stressade mamma. Sambon var inte hemma så det var inte så lätt att hålla koll på barn och delar som sku klickas fast och vagnunderreden som sku fällas ihop i förevisningssyfte. Håll tummarna att den får ett nytt hem!

Efteråt gick vi ut igen, kunde ju inte gå in med dessa energiknippen. Vi cyklade alltså iväg igen. Också Trull höll takten med sin lilla Puky. Han orkade med många kilometer den dagen! Fast jag hade släpkärran med, ifall han hade velat ta det lugnt, men nej, han är inte den lata typen precis.. Vi hoppade längd vid sporthallen, sprang i kapp på banan, provade den lilla lekparken (tråkig!) och förflyttade ännu oss till den stora skolgården för att härja lite mer.
 och på samma stig som kvällen innan, hittade jag igen på kvällen då jag gick och vattnade, denna lilla lysmask. Inte alls lätt att fånga på bild..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)