onsdag 10 juli 2013

2 avklarade..många kvar?!

Har alltså varit och letat efter jobb idag. Dålig tidpunkt på året verkar det bara tyvärr vara. Men så letar jag ju inte efter sommarjobb heller, utan vill helst kunna jobba med växterna även under vinterhalvåret.. Första platsen hade inget ordentligt växthus så där visste jag genast svaret. Hon på plats var mycket positiv till en skola lååångt bort, men nehepp, tror helt enkelt inte det funkar med skola nu i detta livsskede. Hinner ju inte ens läsa tidningar, och vill inte ha så många timmars resor i dagen.
Andra platsen var jättefin. Stort växthus och massor med välskötta blommor och växter (det var lite sämre med det på första stället, fast det sku ha varit lyxigt med så kort bit till dagis därifrån). Men nej, tyvärr är det inte säsong nu som sagt. Buhuuu och brööl! Funderar på detta med läroavtal (?) och tog nu ännu kontakt via mail angående det. Men på riktigt, 17 euro i dagen?! (Obs, två euro mer än för de andra om man har familj, annors är det 15€ man får). Ööh, vem lever liksom på det då?!

Stressen, stressen. Och tårarna över att mina parvlar ska skötas av andra om en månad.

8 kommentarer:

  1. Har du kollat med Axxell Överby?

    17€ per dag låter ju väldigt lite, har bekant som studerar för till tandvårdare och hon får nog närmare 2000€ i månaden. Men är inte säker på om det är på läroavtal...

    SvaraRadera
  2. Jo, men de har redan fullt, och så sku det ju bli 2 1/2 timme resor i dagen då inte vi har bil.. :/

    Nå säg inte annat! :D Helt galet ju! :/

    SvaraRadera
  3. På läroavtal får du nog helt normal lön eftersom du jobbar. Däremot får du studiesociala förmåner när du är på praktik de är 15€/dag +17€/barn och de är skattefritt. Jag har själv studerat till Skolgångsbiträde på läroavtal. Hur skulle de vara du bo ju inte så långt från Prakticum kanske inte helt de du tänkt som vill jobba med växter. Ny utbildning börjar i vinter igen tar 1½-2år. De skulle vara en början.
    De finns inte Plantagen eller nå liknande i närheten som du skulle kunna hitta jobb vid?

    SvaraRadera
  4. Hej
    Ja, det är inte lätt att hitta jobb/utbildning som även funkar med familjen. Själv jobbar jag som sjuksköterska och är ständigt stressad över att behöva jobba helger och kvällar. Florist, skulle det kunna vara något för dig?
    /Anna i Malmö

    SvaraRadera
  5. Men får man läroavtal om inte man är anmäld till någon läroanstalt också?! Funderade nog på Prakticum också, men deras anmälningstid gick säkert också då på våren? O ja, kom ju nu (trodde jag åtminstone) fram till att växterna sku göra mig till en lycklig arbetare.. ;)
    Plantagen finns inte heller så nära, det blir nog minst 6 bussar/metron i dagen om jag ska till närmaste fast det med bil sku susas på en liten stund. O den är dessutom den minsta jag sett. :D Så vet inte hur mycket de har jobb de heller på vintern. Men tänkte nog ta kontakt endå.
    Florist däremot är inte helt min grej, jag gillar då växterna lever och sköts om. :) O ja, förstår mycket väl att det är stressigt! Jag måste nog nästan satsa på regelbundna tider då sambon har de oregelbundna han..

    SvaraRadera
  6. Läroavtal får du om dj avtalar med arbetsplatsen om saken. Prakticum har en egen läroavtalsbyrå så hör med dom. Om du är i nån mån inyresserad av att gå till skb så kolla även med skolorna om möjligheter

    SvaraRadera
  7. Gällande krångliga och långsamma kollektivtrafikresor så tänkte jag marknadsföra även ett lite ovanligare alternativ att ta sig fram... Nämligen kollektivtrafik med anslutningsresor med ihopfällbar cykel. :)

    Så länge som de läggs i påse under resan så får de transporteras gratis under alla tider av dygnet på så väl bussar, närtåg, spårvagnar, metro som Sveaborgsfärjan. Fördelen med en sådan är att resan blir mycket snabbare än annars bl.a. då man kan skippa kortare anslutande (buss)resor helt och kan lätt ta sig till hållplatsen för en stomförbindelse (metro, tåg, jokern mm.) istället för att använda sig av vanliga sällangående (och långsamma) bussar.

    Info om ihopfällbara cyklar hos Yle:
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/09/01/hinta-tuo-laatua-taittopyorissa

    SvaraRadera
  8. Tyvärr tror jag inte att det riktigt hjälper det heller. Hade jag kommit in på skolan jag och arbetsförmedlingens tant tänkt oss (det var ju sedan bara för specialbehovselever..) hade jag köpt en sparkcykel för den korta resan från tåget, men nu hjälper inte det heller. O så får man ta i betraktande vårt lands korta och underbara vinter också.. :D

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)