måndag 13 maj 2013

Säsongstart och objudna gäster

Äntligen var det dags, förra fredagen, då resten av familjen började se på fredagsfilmen. Palstasäsongen kom igång! Som jag väntat! Känslan då man kommer dit, tar ett varv för att se vad som växer, lyssnar på fåglarna och känner vinden i ansiktet. Kärleken och lugnet. Och stressen över allt som borde göras, nu.

Då jag gått mitt varv med ögonen i markhöjd för att insupa varje liten blomma..ja då öppnade jag försiktigt på verktygslådans lock. Jag misstänkte rätt. Den lilla vesslan som sällskapade med mig på palstan i höst hade tydligen övervintrat i min låda. Jag pep till lite flickigt då den med nyfikna ögon kollade på mig från sina gångar den fixat bland mina saker..Så söt, så himla söt. Men ett litet viddjur med vassa tänder som antagligen inte gillade att jag kom och rotade i dens bo.

Kvällen började alltså med tömning av hela den stora lådan och boförstörelse. Som tur hade den inga ungar!

 Oj så flitigt den hade rivit av tidningarna som var tänkta som skydd mot ogräs i blombänkarna. O oj så svårt det var att få en ordentlig bild av den lilla,snabba sötnosen!
 I den svarta påsen med vattenslangar i sig, hade den byggt bo.
Så mjukt och skönt hade den haft det. 

prydligt djur är det ju tydligen också. Under det egentliga boet, sovplatsen, hade den både toalett och kök.. Urk.
Som tur hade den klättrat ut själv medan jag gick för att prata med några andra som jobbade på sina tottar.
Då jag fått lådan städad och sakerna iflyttade igen var det dags att ta itu med den enda komposten. För första gången hade det blivit till perfekt mull. Ganska stor del av den är nog hästgödsel, men det är ju bara bra! Så ja, man behöver två komposter! Ett år vila med gödsel iblandat och tadaa, mindre att släpa hem från butiken! Fast svettigt och ski*igt och mycket oergonomisk jobbställning. Men armmusklerna tackar. De är vid liv tydligen.

En glad överraskning. Köpte en rätt livlös bit röd buske i höst,för en struntsumma. Nu är den mycket i liv! Jag älskar de röda grenarna! 
också orkidéerna jag snodde från en strand (kröhöm) ser livsglada ut! Fantastiskt!

och se så nätta narcisser! 

de små pärlhyasinterna orkar också blomma fast hararna gnagat dem så lågt ner nu på våren.

och den första av hoppeligen många fler solnedgångar avnjöts i salig stämning. Älska att påta i jorden! <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)