onsdag 3 oktober 2012

Höstbalkongen

Innan gästerna kom på söndag var det viktigaste: att få balkongen fin inför hösten.

Storvuxen stjärnöga (med knoppar jag hoppas hinner slå ut innan det blir kallt), klockrankan som brett ut sig, härligt färgade ljung jag råkade hitta i Prisma, krass och svartögd susanne som dock inte synns så tydligt (klättrar på kedjorna)

orange och lila föll jag för

I den stora lådan blommar ännu eldkronan jag fick till födelsedagen. En av de få som överlevde de hemska kräken som dödat allt.. Denna är en ny favorit!
sådde några hänglobelior på vårvintern. 

En ensam krassblomma 
Den stora dahlian grävde jag upp från palstan då den började gulna trots att den var full med knoppar. Hoppas den trivs här en tid. Också en tagetes och en av fjärilkrasslingorna fick följa med hem från lervällingen.

Bröt av några krasslingor vid komposten samt plockade lite blommor. Används inte vinkaraffen så ofta får den användas till annat istället..

Och såhär ser det ut i sin helhet. Klockrankan är EN växt (sådd från frö) som brett ut sig under sommaren. Borde väl mäta den. Tyvärr har den ännu bara några små knoppar men jag tycker den är rätt fin också såhär! 

2 kommentarer:

  1. Oj vad du är flitig! Jättefint!

    SvaraRadera
  2. Tack! :) O nu är det så mysigt att ha ljus i lyktan där på bordet om kvällen. Om man ännu på nåt sätt sku få någon/några av dessa att överleva vintern sku jag vara lycklig..men tror det är lite dödsdömt tyvärr trots att vi ju fick balkongglas på våren. Det är ändå så stora springor att värmen nog inte hålls på vintern. :(

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)