lördag 6 oktober 2012

Ett skydd mot glupska sambor

Stackars Elkku, bottenfisken i vårt akvarie, har länge haft ett problem. De nu rätt så stora guldfiskarna är glupskare och glupskare. De har märkt att Elkkus mat är godare än den egna. Och hen har inte fått äta i fred. Oftast har maten inte ens hunnit nå botten innan någon av de tre samborna svalt mattabletten hel, trots att det flyter omktring en massa av deras egen mat som jag brukar sätta i samtidigt just för att distrahera dem uppe vid ytan.
Igår provade jag bygga ihop ett litet skydd samtidigt som jag tvättade akvariet.

Igår var den ännu mycket skeptisk mot lådan. Blev rädd då där plötsligt var nåt nytt. Efter ett par matningar har den redan lärt sig vart den ska söka sig vid matdags. Jag sätter dens tablett i det gröna röret som kommer en liten bit ovanför vattenytan. Tabletten sjunker ner mot botten och hålls inne i lådan jag klippt en dörr i (rundade kanterna genom att smälta plasten där). Så då den märker att guldfiskarna fått mat uppe vid ytan slinker den in i lådan och äter (än så länge) i fred. Jag är nöjd och det är den hoppeligen också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)