lördag 6 oktober 2012

En regnig eftermiddag

Efter tre timmar ute i regn och rusk var det en liten en som var rätt slak här hemma.
Hämtade nattgänget med tutt och lade sig på golvet.




Kollade på brorsan som spelade, och viftade ännu lite med benen då jag gick på balkongen.
Jag gick ut en stund för att plantera gårdagens, från palstan uppdragna, växter i underbevattningskrukor. Det är så väldigt torrt inne hos oss sedan på vintern då de kommer in. Massor med chilin håller ännu på och mognar.
Nu är mitt lilla växthusskåp på balkongen rätt fullt. Det måste säkert flytta in då det blir kallare.
 Då jag kom in mötte mig nåt gulligt men inte så välkommet. En liten sovande en. Halv sex på kvällen. Inte precis dagssömnsdags då..Det är länge sedan han varit lika trött som idag.
Samu, Bogi,"tutta" (han kan säga alla dessa namn) och vår lilla sötnos.  
Hatar att väcka sovande barn men var nog tvungen denna gång efter en liten powernap. Han har annors också varit så jätte jobbig vid läggdags på sistone. Han som tidigare somnade duktigt. Att han också hellre sjunger sånger om nätterna då han vaknar, istället för att bara somna om igen efter en klunk vatten, gör detta till en lite trött mamma också. Skrattade med pojkarna att det är lite fånigt. På dagarna är hans favoritlek att sova. KkKKkrrr-pyyyh, krrrr-pyyp med slutna ögon. Klättrar upp i docksängen i parken och packar den full med mjukisdjur. Så säger han nati-nati och hövii-yöti (hyvää yötä,god natt) och snarkar. På natten sjunger han Puuha-Pete för full hals mitt i mörkaste natten. Klarar fint av imsevimsespindels handrörelser och flaxar och har sig i takt med den egna sången. Man kunde ju bli lite sur på det omvända..

På kvällen innan filmen hann jag ännu en sväng till palstan. En timme. Är sådär lite småstolt faktiskt över att jag varit ute i fyra timmar, i det där vädret, idag. Man kunde bra ha suttit inne och bara förskräckt se ut genom fönstret också, utan att ens ha dåligt samvete över det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)