tisdag 4 september 2012

Bästa dagen på LÄNGE

Det var finaste Ninnis polttaren på lördag. Har faktiskt inte varit på någons sedan Linda gifte sig för sådär 10 år sedan. Så det var lite spännande för mig också.. Men OJ så fint ordnat av brudfrämmorna! Inte nåt utlöjlande och otäckt utan sådant jag också hade gillat att göra. O jag som oroat mig en tid innan hur jag sku orka hela långa dagen och in på natten klarade det bra, fick sova över sex timmar i sträck, ostört, i Trapps säng natten innan så det hjälpte. Fast före ett var jag nog helt färdig och gav upp. Då hade jag ändå startat åtta på morgonen.

09.10 hade vi träff på busshållplatsen vid hennes föräldrars hus.Vi var härligt många på plats!
 Någon hundrastare upplyste oss om att bussen inte går på lördagar.
 

Uppgiftslådan behövde tömmas för att fyllas med annat.

Vi hjälpte glatt till. Schoko är bra att börja dagen med! 
 Så "överraskades" den blivande bruden. Fast hon hade nog snokat till sig dagen redan innan. Satt och åt gröt då vi sjungandes på "små grodorna" trädde in i huset. Så skålades det lite i bubbligt innan första utstyrseln meddelades. Ridkläder.

 Så promenerade den stora gruppen  mot stallet i närheten.

Där sku hon fånga hästen Paavo.
Efter en del jagande & lockande fick de slutligen fast den gamle,smarta herren. 

Så sku han ryktas och fixas klar innan lektionen började. Först var det sagt att han var lite för gammal/styv för att hoppa, men efter en stunds uppvärming fick hon ändå hoppa ett par gånger. Båda såg nöjda ut!

Efteråt promenerade vi mot en av brudfrämmorna som inte bodde så långt borta. Medan Ninni red hade vi pratat om solrosfält, hur jag inte hittat nåt i år (ni vet sådana där man får plocka själv). Nå hör och häpna, på vägen råkade det ju finnas ett! Så Nina och jag sprang ut på fältet och plockade ett par. Jag var inte helt säker på hur de sku överleva den långa dagen så tog bara en.
Vackra,vackra blommor!

Väl framme mötte oss en himmelsk doft av mat

Det var inte mycket som blev kvar då vi var klara.. Nam!
 Så lagades hon fin. Riktigt finlandssvensk, hennes favorit.. (insätt en hel del ironi här)

Så, med magarna mätta fortsatte vi. Vid dethär laget hade det redan börjat regna, tyvärr. Men vi promenerade glatt mot tågstationen och hoppade på. Fick en del blickar. Jag förstår det. 
Ninni kollar bingobrickan med uppgifter hon sku göra. Det släpades mat och dricka med i den stora lådan.. 
 Så landade vi på järnvägstorget och "kompassen" där hon passade på att göra en hel del av uppgifterna.
Det bubbliga intogs nu med det fina sugröret. Ni ser grodtemat. Hennes favoriter!

En av uppgifterna var att klä ut någon främmande med medhavda accessoarer . Denna turist tog det bra!
 Så var det dags att röra sig mot The varuhus där vi hade bokat tid till Stackmann stage för inspelning av en sång.  Visste inte att där finns en liten studio. Det var riktigt roligt, fast fruktansvärt hett trots att alla inte rymdes in i rummet. Ninni kan det här med sång!

Pga. lite missförstånd blev vi och stå utanför efteråt en rätt lång stund. 
Men vi var väl underhållna av Armis intervju av Ninni. Roliga typer man fick träffa här! 
 Så åkte vi spårvagn mot Ursula, drack lite i smyg (förutom Ninni som fick ett helt ärligt skumppaglas) under det stora "seglet" (regnskyddet) och så fortsatte största delen vidare mot höjdpunkten, Speedboaten. Jag sku egentligen inte åka, men så ville Armi gärna bli av med sin plats på båten och jag tog den istället. O tur det! Jösses så roligt! Fast regnet piskade mot ansiktet så det kändes som små nålar så var det sååå roligt! Ångrade fort att jag inte satt mig längre fram, och hade gärna sett att han åkt ÄNNU lite hårdare och tagit mera stora vågor. Oj sådan tur att jag fick chansen att åka med!!  Fast efteråt var alla genomvåta, också de som fått långa vattentäta kläder. Inte hjälpte de nåt i dethär vädret! Det bara rann in vatten oberoende.
Båten

Blivande bruden i mitten. Nina fick stanna båten då vi åkt iväg. Hon hade glömt flytvästen..
Efteråt var det inte mera så roligt. Det blev rätt så iskallt med de dyblöta kläderna i stormen och regnet som kom vågrätt,lodrätt och lite andra håll också. Så en del for hem för att byta kläder. Så möttes vi igen (med de flesta som bodde på närmare håll) på en karaokebar. Den första jag någonsin varit på.
Samtidigt som vi kom for ett annat polttaregäng iväg. Skillnaden på vårt gäng och deras (de var alltså pojkar) var att jag tror att ingen av dem minns vad de gjort den kvällen. Huuu, så stimmiga blickar har jag inte sett på en tid..Lite orkade de försöka charma oss innan de gick. Tyvärr nappade ingen riktigt..


Så efter att de modigare sjungit en del sånger hoppade vi in i ett par stora taxin och åkte iväg mot kvällens slutgiltiga destination, Werket. Fästmannens polttaregäng kom också till samma ställe.

Ninni utförde ännu några uppgifter. Här mätte hon ett trafikmärke med en mjukisgroda i spöregnet.
Sen nalkades det äntligen mat igen. Hade hunnit bli rejält hungrig faktiskt. O inte vilken mat som hellst nej. Det var kräftskiva!!
Nam-Nam-Nam!!!

N&Js egna lilla bord. Gulligt!

resten av gästerna vid långborden. Jättefint ordnat!!
 Efter maten flyttades borden ur vägen, det blev kaka och kaffe och så fick man börja dansa. Det började med en dansuppvisning till Ninni av hennes fästman, nåt han tydligen övat på under dagen.

"Sexy and you know it", dagens temadans. Det börjar se bra ut redan! Får se om den ska dansas på bröllopet också..

Så började det som sagt kännas lite segt och jag gav upp och åkte hem. Men OJ en sådan underbar dag det var! Underbart var det också att ha ungarna hos farföräldrarna (för sambon hade plötsligt grillfest på jobbet samma kväll jag bokat in för länge sedan) och få sova ifred hela natten. På morgonen steg jag upp redan innan tio och gick till palstan och butiken, städade (då slog nånslags darrighet in innan jag åt en skål chips), lagade middagen färdigt och bakade en morotskaka sambons födelsedag till ära. Så kom de fina hem igen.
O vet ni vad. Solrosen jag plockade sådär 14 timmar innan överlevde dagen! Jee!

som sällskap fick den en gladiolus som gått av i vinden på palstan.

2 kommentarer:

  1. Ni hade det jätte roligt resten av dagen ser jag. Som tur hann jag vara med på en del. :) Ses på bröllopet!

    SvaraRadera
  2. Jep, det var roligt! Hoppas ni hade det roligt på bröllopet också, trots det ofestliga vädret. :) Ses på bröllopet! Eller på bussen? :)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)