tisdag 14 augusti 2012

En andraklassist

Ja egentligen hade han ju tom. kunnat vara en tredjeklassist om inte vi valt att ta om förskolan (bästa valet ever,by the way!!). Men en andraklassist känns redan det ganska galet. Vår lilla tuffis. Ska lära sig skrivstil i år. Ska sitta där tyst och lära sig en massa nytt. Ska klara av vänskapsrelationer och tjafs. Hålla sig till regler.
Förra året var nog ärligt talat jobbigt. Nu håller jag uppe både tummar och tår för att det ska gå lite, lite lättare.
Idag såg han nog ut som en stor en då han vant traskade in på skolgården och hittade de gamla kompisarna. där var ju en massa så små, så nervösa. En som gråtande klamrade sig fast vid mammans ben vid samlingen. Så var det ju för oss också första dagen. Han vek ju inte från min sida en sekund utan att få blanka ögon. O nu var han mest nolo över att jag ville stanna kvar i klassen och på samlingen (man fick ju!). Samma lärare har de också kvar som förra året! DET är bra!! O idag agerade han som guide för den nya pojken i klassen. Pojken vi råkade träffa i "vår" park för någon vecka sedan. Tänk, en klasskompis som bor här på vår gata!! Ingen har bott hitåt från hans klass tidigare. Bara två flickor från äldre klasser. Så nu hoppas vi att de blir vänner! Pojken har bott i Sverige men har franska föräldrar. Så idag har jag pratat franska med någon annan än min pappa! Det har inte hänt på en tid.


6 kommentarer:

  1. Hej! Undrar bara varför ni satt Tripp ett år senare i skolan? Det intresserar då jag har barn som om något år skall till förskolan... Vad han ser cool ut er kille! :)

    SvaraRadera
  2. Han är född i slutet av oktober och började i dagis först efter att han fyllt 5 (mycket för att börja tala svenska, innan det talade han bara finska) och tog det inte bra.. Så hade han det lite jobbigt i förskolan och var lite sen med en del, så då det ännu föddes en baby till huset då han sku ha börjat ettan tyckte alla det var det bästa alternativet. :)

    SvaraRadera
  3. Så stor han blivit, stora pojken!

    Känner inte alls till ert fall då jag inte undervisat honom men måste säga att ett beslut som ert är aldrig fel. Jag menar, man h i n n e r nog med allt ändå, ett år till kan bara göra gott!

    SvaraRadera
  4. Ja visst börjar han ju vara stor. :D

    Jo, nej, jag visste nog genast då förskolelärarna tog upp det att det bara fanns ETT alternativ, ge honom ett extra år av lek! Lite jobbigt var det ibland förra året då han tyckte han hörde till båda klasserna på ett sätt (de bästa kompisarna är ännu på klassen ovanför). Men inte sku det ha blivit till nåt året innan, det var helt tillräkligt svårt nu! :)

    Roligt förresten att "se" dig här! :) Antar att du inte mer kommer tillbaka till Kottby och undervisar,eller?

    SvaraRadera
  5. Jag sku gärna fortsätta i Kottby o har ännu tjänst där ( e vårdledig till nästa höst) men hittade ingen lägenhet nära! Allt är så förbaskat dyrt.

    Jag sålde min lägenhet för den var alldeles för liten att bo i med bebis. Men sen då jag började söka nytt så insåg jag att jag inte har pengar / varken att köpa eller hyra, då jag är vårdledig har jag så liten inkomst!

    Det sku ha varit lätt om vi sku vara två eller om jag sku ha vunnit på lotto ;)det finns en massa om, men få se hur jag trivs på nya stället. Jag har ju en tid på att fundera hur det blir,

    i vinter senast måste jag ju bestämma det! Då jag jobbar igen har jag ju lite mer fyrk, ( en megahög lärarlön, hahhaa! )

    Det är så jäkla synd att det ska vara så dyrt att bo i Helsingfors, ( o jo, jag vet att jag kunnat flytta längre bort till Vanda eller ännu längre, men där sku jag vara helt ensam och inte ha nåt stödnät at all..) sorry lång förklaring! :D

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)