lördag 19 maj 2012

Vårigt

Veckan gick så fort. Jag har mest varit på palstan om kvällarna. Försökt komma framåt, fått sått och fixat. Stod två kvällar i rad i regnet och jobbade. Var det inte så att det inte finns dåligt väder? Som tur kändes regnet redan lite somrigt och kläderna höll så det inte kom igenom. Fast man blev nog svettig av att vända på jorden i utekläder. Mina armar har fått ordentlig träning genom att hacka sönder de stora lerklumparna så att jorden blivit jämn för sådd. Nu är det inte många jordbäddar kvar, som tur.

Så vackert ogräs

Har beundrat min tulpan som ser lite farlig ut om man har fantasi
På torsdag hade sambon jobb från 12-18 så Tripp hade för en gångs skull chansen att åka med till pappans jobb. Där lär han ha klättrar och babblat med de andra kunderna om dittan och dattan dagen lång. Inget tråkigt kontor här inte precis..
Vi andra njöt av härligt flicksällskap då min skolkompis (från ettan uppåt) med döttrarna som råkar vara födda samma år som Trapp och Trull kom på besök. Det var helt för länge sedan senaste gång. Trapp som brukar vara anti-flick sa då de gick att A nu är hans bästa vän. Hon skakade nog lite på huvudet, men jag var glad. Det betyder ju att han gillar henne om han inte tar åt sig fast de båda är lite envisa.



Då de gått hem och de våra sku i säng promenerade jag igen mot palstan. Riggade upp en del av staketet kring lekplatsen för att hålla den yngsta på rätt plats. Att man kan gilla ett ställe. Fast det kommer skurar i nacken på en och fingrarna fryser. Hur sku inte måntro en egen trädgård kännas, en egen.

Vid svartvinbärsbuskarna blommar det för fullt
och små nätta narcisser jag glömt att blivit planterade har dykt upp där undertill.
Igår trodde jag jag var smart och klädde färdigt springkläderna på mig då jag gick till palstan. Fail! Tänkte frysa ihjäl. Hackade tänder och skakade då jag började springa. Efter någon kilometer märkte jag att ena stortån förfrusit och nu höll på att tina upp (och alltså stack och brände). Nå, hann nog bli varm under de ungefär nio kilometrarna. Vågade igen springa genom skogen och vid åkrarna rätt nära havet fast det var sen fredag kväll. Knappt någon annan tyckte tydligen att man ska röra sig i naturen då, så det var lugnt och skönt, bara kossorna stod i stora grupper och stirrade på mig med sina stora ögon. Det har nämnligen flyttat ut fler av dem nu. Får ta pojkarna på promenad här någon dag för att visa dem de vårglada fyrbenta.
Vi byggde 100-bitars pussel för första gången innan deras faster kom med Tripp från skolan igår.Solen!
Bladknopparna är fina på min lilla azalea,tycker jag.Hoppas på en riklig blomning i år, de är sååå vackra! 

Idag har jag sen haft ont i halsen och lite feber. Antingen av min dumhet igår eller se är det samma som Trull hade igår. Han hade alltså en dag feber. Konstigt. Är ensam med ungarna ännu imorgon. Sambon for till Puumala igen. Det var tydligen jätteviktigt, de ska filma till sin klättringsfilm. Så viktigt att min kompis grillfest som jag skrev in i kalendern i typ januari fick falla bort. Harmade lite. Vi ses så hemskt sällan nuförtiden. Nästa vecka fyller jag ju också trettio, som flera andra i vårt gamla gäng. Eftersom vår budget inte tillät mig åka på resa med dem hade det ju åtminstone varit kul att se dem ikväll, men men.. Nå, köpte glass idag, tänker äta hur mycket jag vill av det, helt ifred.

Ha det så bra!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)