måndag 27 februari 2012

Sushi och nästan sushi

Det första syftar på att vi verkligen hade sushi som middag igår igen. Ingen fisk denna gång men hade en massa avocadon då de var billiga förra veckan så sambon gjorde maträtten han kan bäst.. Tror inte jag någonsin tröttnar på sushi. Nam.

Den andra syftar på våra fiskar. För en gångs skull bytte jag vatten prick en vecka efter senaste gång, sådär som man ska göra men som inte alltid blir av.  Kan inte säga annat än att tur att jag gjorde det.
Funderade för någon dag sedan då de liksom flöt omkring lodräta och "åt luft" från ytan, en stund, sen glömde jag bort det.
Funderade tidigare på dagen att vattnet var lite underligt grumligt för att vara så nybytt. Tänkte att jag måste ta mig till östra centrum för att köpa "bra bakterier" för akvariet på burk, om vattnet tänkte bli grönt som ett tag förra sommaren.
Nå då jag sugit ut en del av vattnet förstod jag plötsligt. Den stora pumpen var ju inte på!! Bara den lilla som mest fungerar som extra stöd var på och den orkar verkligen inte rena 300l guldfiskvatten (väldigt smutsande fiskar!). Sambon hade nåt tag, tydligen redan för närmare en vecka sedan dragit ur stöpseln i misstag och satt telefonen på laddning istället. Jösses. Tänk vad hemskt! Tur att jag för en gångs skull plikttroget,på dagen, putsade smutsgrisarnas hem. Tänkt att jag inte fattat att hummet från pumpen fattats, och att vattnet inte strömmat. Men nu, nu ser de gladare ut, de fina fiskarna. O så var det ju egentligen bra att pumpen varit avstängd så länge att jag hamnade tvätta alla filter i den (det blidas nå farliga bakterier i den ifall den är avstängd en längre stund), det var tydligen ett tag sedan sist, och stanken då jag öppnade den var rätt så häftig. Uj. Men det korta,enkla vattenbytet (tänkte jag då jag noggrannt putsade glasen förra veckan) blev ju "lite" mer utdraget nu..
O så hoppas man att sambon lärde sig att man alltid kollar vad det är för stöpslar man sliter ut ur kontakten.. Argh.

you tried to kill us,eh?! 
smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad för varje kommentar! :)