lördag 17 december 2011

En kväll på stan

Jag minns hur jag själv har gått på stan i juletider som barn. Kollat i de fina julprydda skylfönstren, gatubelysningarna, stockas fönster. Nå nu tänkte jag försöka ge mina barn (ok,och mig själv) lite julfiilis och bestämde mig igår för att göra ett litet äventyr med dem.
Hämtade Tripp från skolan och hoppade till Trapps STORA glädje på spårvagnen som förde oss in till stan. SOM han tjatat att få åka, länge, länge.
Vi satt längst fram,trångt  
Steg av vid Senatstorget för att gå på Tuomaan joulumyyjäiset
Vissa tyckte det var roligare att springa i trappor än att se på hantverk
o visst var ju kyrkan ståtlig. Tydligen funkar pojkarnas reflexer också som de ska.Nu vet vi det. 
Tyckte granen var lite oroväckande sned.Den föll ju redan en gång..

När det blev för mycket gnäll forsatte vi mot Stockas fönster

visst är det ju rätt fint gjort, som vanligt
 Fortsatte sedan till vårt "huvudmål" Narinkkatorget vid Kampen. Där är happening för barn ännu imorgon, Lasten joulurieha  med en massa att göra för barn och allt var gratis. Tackar och tog emot. Det råkade ju tom.  sig att det inte regnade igår då vi var där. Ett litet under!

Man fick se Herr hevisaurus dansa

och hade man tillräkligt vassa armbågar fick man krama honom

där finns flera karuseller

Man fick fiska och fick godsaker till pris (shokopudding och kakaotetra)

I brist på snö fick de åka "pulka" såhär. Uppskattat! 

Vår vagn fylldes av gratis gosaker som majsbågar och drickor förutom allt vi redan hade där till att börja med. 

Trapp njöt för fullt på Salama/Blixten banan. Det fanns olika fordon att välja på och så sku man åka runt. Då kön inte var så lång just då fick han åka extra länge. Han åkte dessutom så hårt att han blev alldeles svettig.

Blixtens första gång i Finland tydligen. Men den var bara stilla och man fick inte röra på den.
Liten besvikelse. Men visst är han ju fin. 

o så fick de ballongsvärd OCH åka en del av vägen hem med metron, the joy för en fyraåring! 
Måste dessutom säga att två av de som jobbade där talade bra svenska med oss då de hörde att vi talade det sinsemellan. Pluspoäng för det.

Men har ni alltså tom dag imorgon och det nu inte faller ner hundar och katter från himlen så här finns det saker att göra för de små i familjen.

Vi hade åtminstone den trevligaste kvällen på länge. O jag var lite stolt över att jag a) vågade åka iväg med dem ensam till stan och b) klarade av det riktigt bra tom.

5 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft helt underbart kul, ju :)

    SvaraRadera
  2. Nå det var nog härligt att för första gången på länge göra nåt alla verkligen gillade! Nåt lite extra. :) Ska försöka bättra mig på den fronten, att inte bara fastna mellan hemmet och skolan..

    SvaraRadera
  3. Verkligen uppskattat kan jag tro.Det är så mycket sådant där som går förbi då man bor ute på landet ;)

    SvaraRadera
  4. Veronica, ni sku ju ha kunna lämna bilen i Itis och ta metron in till stan på äventyr. ;) Men hej, jag ser nog mest fördelar med att bo på landet, du vet inte hur avis jag är på er som har skogen på bakgården. :)

    SvaraRadera
  5. Jo, skulle nog gå enkelt med bilen, men man skall ju veta vad som händer också. Alla evenemang går oss förbi:)

    SvaraRadera

Blir så glad för varje kommentar! :)